Regiojet bez verejnej súťaže „sprivatizoval“ InterCity vlaky

Publikované dňa 04.12.2015

Tlačová správa IDAH k zrušeniu IC vlakov ZSSK

Dňa 4.12.2015 ZSSK oznámila, že od 18. januára 2016 končí s prevádzkou InterCity vlakov na trati Bratislava – Košice (Humenné).

Rozhodnutie manažmentu ZSSK o osude štátnych IC vlakov je nepochopiteľné, nakoľko spoločnosť ZSSK celý rok na obvinenia konkurencie reagovala tvrdeniami, že nastavené ceny nie sú pod nákladmi a že stratu z IC vlakov nefinancuje „krížovo“ z výkonov vo verejnom záujme. Zároveň prehlasuje, že ekonomická kondícia InterCity vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala a ZSSK stratu každoročne radikálne znižuje. Dodáva tiež, že „Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol“. K rozhodnutiu zastaviť prevádzku IC vlakov však ZSSK pristúpila krátko po oznámení RegioJetu, že na trati Bratislava – Košice končí s prevádzkou IC vlakov, čím by sa pre ZSSK vytratila konkurencia a optimalizovali sa tak podmienky pre podnikanie. Cestujúci by sa zrejme vrátili k ZSSK, ktoré navyše značne zvýšilo kvalitu svojich služieb na základe tlaku konkurencie.

Je zarážajúce, že štátna firma, platená z daní občanov nevie podnikať tam, kde súkromný dopravca vidí potenciál. Bohužiaľ sa ZSSK stáva sociálnym dopravcom, na ktorého prevádzku sa budú skladať daňoví poplatníci. Štát týmto daruje tržby z prevádzky IC vlakov súkromnému dopravcovi, pričom fixné náklady mu ostanú.

Na odchod konkurencie doplatí najmä cestujúci, keďže RegioJet oznámil, že z prevádzky vlakov na trati Bratislava – Košice mu vzniká strata, ktorú predpokladáme vykryje zvýšením cien.

Domnievame sa tiež, že zrušenie InterCity vlakov nebolo úplne rozhodnutím manažmentu ZSSK, ale politickým rozhodnutím ministra dopravy, ku ktorému ho dohnal RegioJet svojim správne načasovaným mediálnym tlakom.

Tento krok má podľa nás určité črty skrytej privatizácie, keďže štát vyčistil priestor súkromnému dopravcovi a umožnil mu podnikať tam, kde doteraz podnikal a mohol prosperovať štát. Bude zaujímavé sledovať, či na tejto trati bude štát rovnako postupovať aj v prípade rýchlikov.

Myslíme si, že ak sme chceli trh v železničnej doprave prepustiť súkromníkom, mala sa spraviť verejná súťaž aj na trať Bratislava – Košice s jasne nastavenými podmienkami a možnosťou účasti aj pre iných súkromných dopravcov.

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Galvániho 7/D
Bratislava
821 04
Slovenská republika

e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idh.sk/

Odporúčané články

Koniec IC vlakov: Nové vlakové spojenia prinesú niekoľko pozitív

Rozruch okolo rušenia IC vlakov podľa ministra dopravy Jozefa Ráža nie je namieste, pretože nový grafikon bude mať viacero prínosov pre cestuj...

IDH v médiach  •  23.10.2024

Nižná Rybnica predala pozemky pod cestou prvej triedy. Podnikateľ dôvod kúpy neprezradil

Košický podnikateľ Peter Matyšák kupil 1,5 hektára pozemkov pod cestou I/19 pred Sobrancami. V žiadosti obci tvrdil, že chce prístupovú cest...

IDH v médiach  •  30.08.2024

Najdlhší tunel na Slovensku sa stáva realitou: Bratislava sa pripravuje na megaprojekt za 1,7 miliardy eur

Bratislava sa dočká najdlhšieho tunela na Slovensku, ktorý bude súčasťou významného úseku diaľnice D4 medzi Račou a Záhorskou Bystricou. ...

IDH v médiach  •  26.08.2024