BRATISLAVA, 25.11.2014 – Vítame rozhodnutie Ministerstva financií Slovenskej republiky pri zmene výberu cestnej dane na Slovensku. Sme radi, že náš návrh z tlačovej besedy z 11.apríla 2013 (TB) našiel odozvu vo forme zmeny výberu dane. Je správne vyberať túto daň jednotnou sadzbou na celom Slovensku a priamo do štátneho rozpočtu.
Avšak ak chceme v štáte správne hospodáriť, nemali by sme následne prerozdelovať tieto vybrané peniaze od vodičov formou podielových daní v rámci vyšších územných celkov (VÚC). Správnym riešením by bolo celkovú sumu (cca 140 mil. eur ročne) prerozdeliť na VÚC jediným spravodlivým kľúčom a to je počet kilometrov ciest druhej a tretej triedy.
Myslíme si, že kvalita cestnej infraštruktúry má byť zabezpečená rovnako, bez ohľadu na to, koľko motorových áut ju využíva a kde sú registrované. Nie je správne ak z výberu tejto dane financujeme vo VÚC kultúru, školstvo a iné aktivity. Mali by sme v štáte vedieť presne, koľko nás financovanie takýchto oblastí života v jednotlivých VÚC stojí a prostriedky by mali byť vyčlenené v štátnom rozpočte bez siahnutia na cestnú daň.
Preto si dovoľujeme odporučiť Ministerstvu financií Slovenskej republiky, aby zákon o cestnej dani stiahlo z rokovania NR SR a prepracovalo v zmysle princípu: 100 % vybranej cestnej dane by malo byť prerozdelené a účelovo viazané v tomto zákone a v zákone o štátnom rozpočte na skvalitnenie cestnej infraštruktúry podľa jediného spravodlivého kritéria uvedeného vyššie.
Ondrej Matej
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo
Slovenská správa ciest (SSC) roky pred sebou tlačí obrovský problém. Nepatrí jej značná časť pozemkov pod cestami I. triedy, ktoré má v s...
IDH v médiach • 13.06.2019Štát ustupuje súkromnému dopravcovi na hlavnej železničnej trati medzi Bratislavou a Košicami. Od januára zastavuje štátne IC vlaky na top ...
IDH v médiach • 04.12.2015