Cieľový grafikon 2020 je málo ambiciózny – železničná doprava nebude konkurencieschopnou

Publikované dňa 10.05.2016

Tlačová správa IDH k návrhu cieľového grafikonu vlakovej dopravy pre rok 2020:

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo hodnotí pozitívne snahu Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vytvoriť cieľový grafikon vlakovej dopravy pre rok 2020, ktorý bude základom pre cielené strategické plánovanie dopravnej obslužnosti a mal by byť podkladom pre investície do vozidlového parku a železničnej infraštruktúry. Pripravovaný dokument je prvým svojho druhu, ktorý sa pokúša tento prístup aplikovať na slovenské pomery.

Návrh cieľového grafikonu vlakovej dopravy pre rok 2020 z dielne ministerstva, ktorý je v rezortnom pripomienkovom konaní, je však podľa IDH málo ambiciózny a pre rok 2020 neráta s výrazným posunom v oblasti železničnej dopravy. Pri takto konzervatívnom návrhu sa podľa nášho názoru železničná doprava stane nekonkurencieschopnou voči diaľkovej autobusovej a najmä individuálnej automobilovej doprave. Zároveň tento návrh podľa nás spochybňuje investičnú činnosť na železnici, najmä zvyšovanie traťovej rýchlosti na 160 km/h, keďže návrh neráta pre rok 2020 s výrazným zrýchlením dopravy na kľúčových tratiach.

Podľa programového vyhlásenia vlády v časti venujúcej sa železničnej doprave, sa vláda zaväzuje optimalizovať rozsah objednaných výkonov vo verejnom záujme v oblasti vlakovej dopravy, a to v rozsahu potrebnom na nastavenie cieľového grafikonu do roku 2020. Cieľom je vytvorenie dostatočnej ponuky a intenzity vlakového spojenia na trasách, ktoré majú potenciál byť efektívne z pohľadu železničnej dopravy tak, aby sa vytvoril nosný systém verejnej osobnej dopravy pre najväčšie prúdy cestujúcej verejnosti.

Z návrhu je zrejmé, že nebude dostatočne naplnené programové vyhlásenie, nakoľko v zmysle návrhu cieľového grafikonu sú pridávané vlaky na regionálne trate, ktoré neobsiahnu najväčšie prúdy cestujúcich. Naopak na tratiach s najväčšími prúdmi cestujúcich je podľa nás navrhnutý nedostatočný počet vlakov (napr. na trati Bratislava – Žilina – Košice, kde navyše absentuje aj rýchle spojenie Košíc s Bratislavou).

Celé hodnotenie železničných analytikov IDH nájdete na stránke https://www.idah.sk/analyzy/

Ing. Rastislav Cenký
riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

 

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Galvániho 7/D
821 04 Bratislava
Slovenská republika

e-mail: rastislav.cenky@idah.sk
mobil: +421 911 346 463
e- mail: office@idah.sk
web: https://www.idah.sk/

Odporúčané články

Zistenie HN: Ficova privatizácia má prvých záujemcov

Do zatiaľ jedinej privatizácie vlády Roberta Fica sa hlásia prví súkromníci. Podiely v nových dcérskych spoločnostiach železničného ná...

IDH v médiach  •  16.12.2013

Most pri Brodskom je v havarijnom stave, odborníci radia mosty monitorovať

Stav hraničného mostu pri Brodskom je najhorším v celom okrese. V regióne však máme viacero, ktoré treba opraviť. Oboznámiť o ich stave by ...

IDH v médiach  •  15.03.2019

Budeme už len svietiť a kúriť, ak sa nepripravíme na výpadok eurofondov, tvrdí odborník

"Musíme sa na neho pripraviť, pretože ak nie, tak budeme už len svietiť a kúriť," hovorí v rozhovore pre HNtelevíziu riaditeľ inštitútu pr...

IDH v médiach  •  14.12.2016