Bratislava, 19. júna 2018 – Rýchlym riešením kritickej dopravnej situácie v Ružomberku, je odkloniť dopravu pred Ružomberkom na Banskú Bystricu, cez Hiadeľské sedlo a Slovenskú Ľupču, čím sa zabezpečí že tranzit, ktorý spôsobuje Ružomberku problém, bude vedený v oboch kľúčových smeroch mimo Ružomberka. Takéto riešenie vie byť pri efektívnej príprave s profesionálnym prístupom hotové do roku 2022.
Územné rozhodnutie na úsek Banská Bystrica – Slovenská Ľupča je platné, čo znamená, že by sa dalo začať stavať do 6 mesiacov. Pokračovanie cesty cez Hiadeľské sedlo do Liptovskej osady by sa malo vysúťažiť formou PPP s využitím všetkých možností pre skrátenie prípravy stavby a urýchlenie výstavby, pričom obidva úseky by sa mohli stavať podľa žltého FIDICu. Od obchvatu Liptovská Osada by bola rýchlostná cesta R1 trasovaná v pôvodnom profile štátnej cesty až pred Ružomberok, kde sa na vjazde za kameňolomom napojí na cestu I/18.
Významný úsek cesty by viedol cez NAPANT, kde odpadá výkup pozemkov, ktorý je dôvodom značných zdržaní a zdrojom predražovania pri iných úsekoch ciest.
Vzhľadom na skutočnosť, že trasa cesty bude prechádzať cez NAPANT, bude potrebné prijať prísne opatrenia na zníženie negatívnych dopadov na životné prostredie, aké poznáme z horských oblastí susedných krajín (obmedzenie rýchlosti, zníženie hluku a pod.).
Ing. Rastislav Cenký
riaditeľ inštitútu
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Čajakova 18
Bratislava
811 05
Slovenská republika
e-mail: rastislav.cenky@idah.sk
mobil: +421 911 346 463
e- mail: office@idah.sk
web: https://www.idah.sk/
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej po dohode s ministrom dopravy Jozefom Rážom nepredĺžili spoluprácu na pozíc...
IDH v médiach • 01.02.2024Najväčšou brzdou výstavby diaľnic na Slovensku sú podľa analytika časté manažérske zlyhania.
IDH v médiach • 28.05.2019Europoslanci tento týždeň zmenili jednu trasu takzvanej transeurópskej dopravnej siete.
IDH v médiach • 21.11.2013