Tlačová správa
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o. (IDH) na dnešnej tlačovej konferencii upozornil, že nátlakové praktiky súkromného dopravcu RegioJet nie sú pre dopravný trh prospešné a poukázal na možné problémy a riziká.
Česká spoločnosť RegioJet pred viac ako dvoma týždňami ohlásila odchod z trhu z linky Bratislava – Košice, ak minister dopravy v priebehu niekoľkých dní nevyrieši prevádzku stratových IC vlakov ZSSK. Takúto nátlakovú praktiku nevyskúšal český RegioJet na Slovensku po prvýkrát, pričom po tom, ako im prvá nátlaková akcia v autobusovej doprave na županov nevyšla, tentokrát sa ju pokúsili vystupňovať a smerovať priamo na ministra dopravy.
Otázkou je, či bolo ustúpenie zo strany ministerstva a štátneho dopravcu správne. „Nie je podľa nás akceptovateľné, aby minister dopravy ustúpil na základe tlaku a vydierania. To čo je na celej veci tiež podozrivé, je skutočnosť, že štátna ZSSK ustúpila až po tom, ako RegioJet ohlásil odchod z trate Bratislava – Košice, čím by sa štátnej ZSSK optimalizovali podmienky na podnikanie,“ zdôrazňuje predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.
Neférový nátlak
„Nátlakové praktiky zo strany českej spoločnosti nám pripadajú neférové a na Slovenský dopravný trh zavádzajú správanie, ktoré by nemalo byť akceptované. Nie je vylúčené, že to, čo RegioJet vytýka štátu v prípade ZSSK, sám praktizuje,“ popisuje riaditeľ inštitútu IDH Rastislav Cenký.
„ZSSK vytýkal možné krížové financovanie IC vlakov. RegioJet ale získal za nie celkom transparentných podmienok a bez verejnej súťaže lukratívnu trať Bratislava – Dunajská Streda, kde sa českému prepravcovi darí,“ dopĺňa Cenký.
Podnikanie RegioJetu prekvitá najmä na dotovaných tratiach. Je možné, že zo ziskov z dotovaných tratí financuje odstránenie konkurencie vo vlakovej a autobusovej doprave?
Český súkromný dopravca štátnemu ZSSK tiež vytýkal nízke ceny. Finančný model prevádzky autobusovej a vlakovej dopravy českého súkromného dopravcu je v niektorých prípadoch založený na dlhodobých cenách pod preukázateľné náklady. RegioJet priznal, že na trati Bratislava – Košice vyprodukoval stratu viac ako 3 milióny eur.
Z akých peňazí rozširujú aktivity?
Aj napriek verejne deklarovaným stratám, spoločnosť masívne rozširuje svoje aktivity na trhu. Je otázne, aké sú jej pohnútky a z čoho sú tieto aktivity financované?
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja si musí uvedomiť, že nie je možné, aby sa nechalo vydierať a by malo zasiahnuť už pri náznakoch nekorektných trhových praktík v doprave. Malo by preskúmať a pravidelne skúmať možné krížové financovanie, cenotvorbu súkromných dopravcov a možné nekalé praktiky, ako odstraňovania konkurencie z dotácie od štátu.
Na Slovensku sa dopravný trh stále kreuje a preto by sme mali pozorne sledovať aktivity dopravcov, ich komunikačnú, marketingovú a obchodnú politiku a nedovoliť, aby sa dopravný trh deformoval.
Ak chceme, aby dopravný trh bo na Slovensku Liberalizovaný, štát by mal vytvoriť jasné pravidlá, podmienky a legislatívne rámce pre verejnú osobnú dopravu, napríklad cestou zákona o verejnej osobnej doprave, aby podnikanie v doprave bolo dlhodobo stabilné a v prospech cestujúcich. Potom to začne byť zaujímavé nielen pre dopravcov, ale aj pre cestujúcich.
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Galvániho 7/D
Bratislava
821 04
Slovenská republika
e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idh.sk/
Bratislava, 27. apríla 2017 – Kvalitná cestná sieť, vďaka ktorej nebudú musieť motoristi stáť v zápchach, zachádzať desiatky kilometrov...
Tlačové správy • 27.04.2017Lepšia železnica, modernejšie služby a motivovať ľudí, aby z áut presadli do vlakov. To sú hlavné ideí vylepšenia vlakovej dopra...
IDH v médiach • 28.12.2022Štát by mal podľa predsedu správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja čo najskôr stanoviť proces, časový harmonogr...
IDH v médiach • 12.05.2017