Bratislava, 11. mája 2017 – Majetkovo nevysporiadané pozemky pod diaľnicami, rýchlostnými cestami a cestami I. triedy v predbežnom užívaní sú časovanou bombou pre štátny rozpočet. Štát by mal čo najskôr stanoviť proces, časový harmonogram a predovšetkým konečný termín majetkového vysporiadania pozemkov pod existujúcou cestnou infraštruktúrou. Tiež by mal stanoviť konečný termín využívania cestných komunikácií v predbežnom užívaní, aby mohli byť skolaudované.
Slovensko má neúmerne veľký objem diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy v predbežnom užívaní. V roku 2020 skončí výnimka pre ich predbežné užívanie a nikto nevie, čo bude potom. Buď budeme musieť vlastníkom pozemkov platiť nájom alebo vyrovnaný štátny rozpočet skolabuje. Odhadujeme, že na úplné odškodnenie zabratých pozemkov pod diaľnicami, rýchlostnými cestami a cestami I. triedy v predbežnom užívaní potrebuje štát cca 3,5 miliardy EUR.
Riešením by bola zámena pozemkov od štátu pre týchto vlastníkov. Proces majetkoprávneho vysporiadania pozemkov pod existujúcimi cestnými komunikáciami by mal mať tri alternatívy. Vlastník pozemku by mal dostať od štátu ponuku na odkúpenie, prípadne nájom pozemku. V prípade odmietnutia by došlo k zámene pozemkov od štátu.
Pri neriešenom probléme s predbežným užívaním diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy štát používa dvojitý meter. Štát vyžaduje od občanov, aby užívali stavbu, ktorá je skolaudovaná. Užívanie stavby bez právoplatného kolaudačného rozhodnutia sa podľa stavebného zákona klasifikuje ako priestupok proti stavebnému poriadku a užívateľovi neskolaudovanej stavby hrozí za takýto priestupok pokuta. Štát pri predbežnom užívaní diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ktoré ešte neboli skolaudované koná presne opačne, ako to vyžaduje od občanov.
Špekulácie pri výkupoch pozemkov mal štát riešiť v riadnom legislatívnom procese, hneď po tom, ako Ústavný súd označil pôvodnú novelu za protiústavnú. Tak by sa vyhol šibeničnému termínu, keď už je ohrozený termín začiatku výstavby obchvatu Bratislavy. Štát by sa nemal zapodievať len schvaľovaním legislatívnych úprav, ktoré budú riešiť špekulácie pri predajoch pozemkov pri príprave výstavby cestnej infraštruktúry. Mal by predovšetkým venovať svoju pozornosť na prípravu legislatívy, ktorá bude upravovať systematické majetkové vysporiadanie pozemkov pod diaľnicami, rýchlostnými cestami a cestami I. triedy v predbežnom užívaní a pri projektoch, ktoré štát plánuje stavať v budúcnosti.
Ing. Ondrej Matej
predseda správnej rady IDH
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Galvániho 7/D
Bratislava
821 04
Slovenská republika
tel.: 0903603285
e- mail: office@idah.sk
web: https://www.idah.sk/
Čo má Slovensko urobiť, aby splnilo cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050? Je tento plán Európskej komisie reálny? Prečo pri zdro...
IDH v médiach • 08.09.2022Podľa Ondreja Mateja (SDKÚ), šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, však RegioJet kopíruje zastavenia štátnych rýchlikov a tvári sa, ...
IDH v médiach • 12.08.2014Minister dopravy Roman Brecely na základe analýz predpokladá, že pri výstavbe komplikovaného úseku diaľnice D1 Turany - Hubová bude použitý...
IDH v médiach • 04.05.2016